Českoslovenští letci ve 2. světové válce

Stručná historie Fotogalerie modelů Letadla čs. letců

STRUČNÁ HISTORIE

Po porážkách Polska a Francie většinou českoslovenští letci vstoupili do služeb britského královského letectva (RAF), kde vedli další boj proti hitlerovskému Německu. Někteří z nich, později znovu vstoupili do francouzského letectva ve službě leteckých sil Svobodné Francie (FAFL).

Vojsko Svobodné Francie se začalo tvořit těsně po kapitulaci, pod vedením generála Charlese de Gaulla. Koncem roku 1940 požádala Svobodné Francie československou vládu, aby uvolnila několik československých důstojníků. Ta nabídku přijala a celkem od prosince 1940 do července 1943 bylo k silám Svobodné Francie odesláno padesátosm československých důstojníků z toho sedm letců (Bohumil Novák, Zdeněk Roušar, František Procházka, Josef Hnátek, Pavel Kozák, Ludvík Kozák a Lubomír Úlehla).

První, který využil náboru k FAFL byl radiotelegrafista por. Bohumil Novák. Bohužel nešťastně zahynul 13. října 1943 při výcviku v Bejrútu.

Dalšími byli škpt. Zbyněk Roušar, kpt. František Procházka a npor. Josef Hnátek, kteří nastoupili službu ve francouzské západní Africe na základně Pointe Noire u jednotky Arras Groupe Artois. Na anglických Ansonech a Wellingtonech většinou doprovázela konvoje nebo podnikala protiponorkové hlídky.

Ve FAFL prodělali tři českoslovenští důstojnící pilotní a stíhací výcvik - ppor. Lubomír Úlehla, ppor. Ludvík Kozák a ppor. Pavel Kozák. Školili se u Pétite Évole a v Mekenésu (např. na DH 82 Tiger Moth nebo Curtis H.75). Ppor. L. Úlehla a ppor. L. Kozák se školili nejprve u letky C1 CIC1) na letounech P 40 F a poté přešli ke třetí letce CPC2) na P 47 Thunderbolt. Naopak ppor. P. Kozák létal u C2 CIC na Hurricanech Mk. II a později na Spitfirech Mk. V B/V C u první letky CPC.

Pavel Kozák
Zahynul 28. dubna 1945 ještě při výcviku v Mekenésu. Po zotavení z onemocnění absolvoval cvičný souboj, ale při prudkém manévru pravděpodobně ztratil vědomí a jeho stroj se zřítil.

Lubomír Úlehla
Ukončil výcvik u CPC, ale k operační jednotce nebyl přidlen, kvůli ušnímu onemocnění. Koncem války podnikal hlídkové lety na P-47 Thunderbolt na ochranu konvojů ze základny v Mekenésu.

Ludvík Kozák
Po výcvíku byl přidělen k bojové jednotce GC I/5 vyzbrojené P-47. S touto jednotkou došel až do Rakouska, kde jednotka zůstala jako součást francouzského okupačního kontingentu. Do vlasti se vrátil až 24. září 1945.

Dopravní piloti u FAFL
U dopravní letectva FAFL působili další dva českoslovenští piloti Jan - Maria Sládek a František Čermák.