68. noční stíhací peruť
VŽDY PŘIPRAVEN


Když luftwaffe, po prohře v denní bitvě o Británii přešla k nočním útokům na britská města, RAF čelila této hrozbě založením čistě nočních stíhacích perutí, jako byla 68. peruť.

Do této perutě byli postupně zařazovány československé osádky, které operovali na dvoumotorových dvoumístných stíhacích letounech Bristol Beaufighter IF, vybavených palubním radiolokátorem. Jednou z prvních, byla osádka ve složení P/O Mansfeld a Sgt. Janáček, kteří se stali pozdějšími esy nočního stíhání.

Dnem 20. 1. 1942 byla B-letka prohlášena za československou a jejím prvním velitelem se stal S/Ldr Vlastimil Veselý. Československé osádky Beaufighterů dosahovaly pozoruhodných výsledků v sestřelech nepřátel. Bohužel přišly i ztráty.

V únoru 1943 byla peruť přezbrojena na zdokonalenou verzi Beaufighteru VIF a posléze se velitelem čs. skupiny stal S/Ldr František Sýkora, který velel i A letce do 10. října 1943.

Během roku 1943 se československé posádky rozdělily do obou letek, přičemž v čele letky A, po odchodu S/Ldr Sýkory, stanul nejúspěšnější československý stíhač v rámci 68. perutě S/Ldr Miloslav Mansfeld, DFC, DSO. Ten v této funkci vytrval až do konce války. Peruť byla od 15. května 1944 přezbrojována na nejlepší dvoumotorové britské stroje, legendární Mosquita NF Mk XVII a NF MkXIX.

Hlavní náplní perutě v té době se stalo pronásledování německých bezpilotních střel V 1, které byly odpalovány na britské ostrovy.

Naši noční stíhači u 68. perutě skončili válku s 18 1/2 jistými sestřely, 5 pravděpodobnými, 7 nepřátelských letounů se jim podařilo poškodit a ještě sestřelili 2 létající pumy V 1.



Stránky jsou optimalizovány pro Internet Explorer 5.0 a vyšší a pro rozlišení 800 x 600 a vyšší
Webmaster: Jan Hammer